Zrinko Ogresta: Váš festivalový výber bol výborný

Chorvátsky režisér a scenárista Zrinko Ogresta (1958) je jedným z členov poroty súťaže hraných filmov. Jeho snímky sa vyznačujú silnou vizualizáciou, dobre vystavanou scénou a invenčným rozprávaním príbehu. Viaceré z nich poznajú festivalové publiká po celom svete.

 

Za film Očistenie (Isprani, 1995) získal Prix Italia a film Tu (2003) ocenili na MFF v Karlových Varoch Špeciálnou cenou poroty. Aktuálne vyučuje réžiu na Akadémii dramatických umení v Záhrebe, je členom Európskej filmovej akadémie. Len pred niekoľkými mesiacmi dokončil snímku On The Other Side, film o rodine juhoslovanského armádneho dôstojníka srbského pôvodu, ktorý žil v Chorvátsku pokým nezačala vojna a on sa nepridal „na druhú stranu“. Jeho manželka s deťmi ostali v Chorvátsku. Po vojne bol odsúdený za vojnové zločiny a odpykával si svoj trest v Haagu. Po 20 rokoch kontaktuje svoju manželku a snaží sa oživiť ich vzťah…

 

Ste jedným z troch porotcov súťaže hraných filmov. Spolu s Judit Bárdos a Christopherom Goodwinom budete rozhodovať o víťazovi. Máte už svoj tip – osobného výhercu?

 

Jasné, že mám. Mám svoj osobný tip, ale ešte som sa nerozprával s kolegami, takže neviem, aké padne záverečné rozhodnutie.

 

Ako funguje porota? Diskutujete spolu s kolegami o filmoch alebo len hlasujete?

 

Stretávame sa počas festivalu a preberáme spoločne filmy. Už približne poznám favoritov mojich kolegov. Máme veľmi podobné názory, takže nepredpokladám, že budeme dlho hlasovať. (smiech)

 

Videli ste aj nejaké nesúťažné filmy alebo to popri porotcovaní nestíhate?

 

Nie, nemáme na to čas. V priebehu 3 dní sme si museli pozrieť 9 filmov a to je dosť veľa. Ale chcel by som povedať, že som sa už zúčastnil množstva festivalov, váš festivalový výber bol výborný. Sedem z tých deviatich súťažných filmov sú skutočne kvalitné snímky, veľmi dobré filmy. A to nie je celkom bežná situácia pri iných festivaloch. Pán Dukić (Nenad Dukić – jeden z programových tvorcov – pozn. red.) odviedol kus dobrej roboty.

 

Ste profesorom na Akadémii dramatických umení v Zagrebe. Učíte réžiu. Ako vás a vašu tvorbu ovplyvňuje práca s mladými filmármi? Učíte, ale… Zanecháva na Vás toto učenie aj nejaký spätný efekt alebo ste len vy ten, kto učí?

 

Veľmi zaujímavá otázka. Absolútne. Je to vlastne hlavný dôvod prečo vôbec učím. Môže to znieť absurdne, ale… Vďaka študentom sa cítim byť stále mladý. Psychicky, spôsobom myslenia, nie fyzicky. Je to kontaktom s mladými študentmi, súčasnou generáciou. Myslím, že je to veľmi prospešné a nápomocné pre obe strany.

 

Boli ste už na mnohých festivaloch. Prestížnych, menej známych, domácich, zahraničných… Čo by ste povedali o slovenskom publiku?

 

Nevidím v tom veľký rozdiel. Pri takomto type festivalov máte vždy špecifické publikum. Sledujeme nekomerčné filmy. Tí ľudia sú kinofilovia. Aj počas premietania som cítil, že si to naozaj užívajú, že filmom rozumejú. Myslím, že je to v rámci obdobných filmových festivalov veľmi bežná situácia.

 

Poznáte nejaké „naše“ slovenské filmy?

 

Nuž, nie som v nich celkom doma. Nevidel som ich veľa. Ale poznám filmy vášho režiséra Martina… Priezvisko mi vypadlo… Máme čosi spoločné. Myslím, že za jeden z jeho filmov získal rovnaké ocenenie ako aj ja pred niekoľkými rokmi – Prix Italia. Je to fakt významná cena za televízne filmy. takže preto ho evidujem. (Martin Šulík, Záhrada, 1995 – pozn. red.)

 

Keďže ste teda nejaké filmy videli, viete posúdiť, či z nich cítiť historické a kultúrne prepojenie Slovákov a Chorvátov?

 

Nie, to sa nedá. Nevidel som dosť na to, aby som čosi také mohol porovnať.

 

Na čom aktuálne pracujete?

 

Pred niekoľkými mesiacmi som dokončil svoj nový film. Dúfam, že sa v priebehu najbližších mesiacov dostane do programu jedného z najvýznamnejších festivalov. Názov je On the other side (Na druhej strane, 2016). Obsah si môžete pozrieť na imdb. Premiéra bude už čoskoro.

 

Anna Predmerská

 

Vážení fanúšikovia filmu a filmového umenia, milí diváci, kolegovia, priatelia, verte nám, že sme tí poslední, ktorí sa tak chceli a museli rozhodnúť, ale zároveň musíme a chceme byť tí prví, ktorí vám toto rozhodnutie oznámia: Medzinárodný filmový festival Bratislava sa v roku 2019 neuskutoční.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.