Sekcia Europa prináša výber toho najlepšieho z aktuálnej európskej produkcie. Film 13 minút predstavuje návrat režiséra Olivera Hirschbiegela k nemeckému jazyku, tematike druhej svetovej vojny a s ňou spojenej osobnosti Adolfa Hitlera. Obdobnej tematike sa venoval aj v snímke Pád Tretej ríše (Der Untergang, 2004), v pútavom stvárnení posledných Hitlerových dní v bunkri, za ktorú bol nominovaný na Oscara za najlepší cudzojazyčný film.
Tohtoročný film však nie je o Fűhrerovi, ale o mužovi, ktorý sa ho pokúsil zabiť. Georg Elser (Christian Friedel), hudobník a tesár, nastražil bombu za rečnícky pult, o ktorý sa opieral Adolf Hitler počas svojho príhovoru. Chýbalo len 13 minút a stredoškolské učivo z dejepisu dnešných študentov by pravdepodobne malo iný obsah.
O Clausovi von Stauffenbergovi a jeho neúspešnom pokuse o atentát verejnosť vie. O Georgovi Elserovi ešte mnohí nepočuli. Režisér prináša príbeh muža, ktorý sa pokúsil zmeniť dejiny. Mapuje vzostup a šírenie fašizmu očami obyčajného, no zároveň vnímavého človeka, vidiečana.
Georg je mladý hudobník, na jednej strane pobožný, modliaci sa k Bohu a chodiaci do kostola aj v časoch, kedy sa to už „nehodilo“, na druhej strane koketník, milujúci ženy, ktoré stretáva počas svojich koncertov. Prichádza však zlom a bohémsky mladík sa zamiluje. Do vydatej ženy. Manželky opilca, s ktorým má dve deti.
Filmové spracovanie príbehu začína temer od konca. Hneď v úvodných scénach vidíme zatknutie neúspešného atentátnika a flashbackmi sa dej postupne rozvetvuje. Diváci sa dozvedajú viac o predošlom živote hlavného protagonistu, o jeho viere, jeho láske k vydatej Elze (Katharina Schüttler), o otcovi – alkoholikovi, o odhodlaní zničiť silného vládcu, o sile vzdorovať…
Tvorcovia sledujú dve základné línie – príbeh lásky Georga k Else a túžbu a odhodlanie Georga eliminovať zlo skoncentrované v osobe Hitlera. Okolnosti trinástich minút jeho „predčasného“ odchodu od rečníckeho pultu, ktoré mohli zmeniť dejiny ľudstva, sú podávané hlboko výpovedným spôsobom a zasiahnu divákov intelekt rovnako ako jeho city. Počas 108 minút nám plátno prináša množstvo silných scén a momentov, ktoré diváka udržiavajú v napätí, vtiahnutého do deja. Vyvolávajú rôznorodé emócie, niekedy ho až nútia sklopiť zrak pred očakávanou drastickou scénou.
Aj keď je zrejmé, že film tohto druhu sa nezaobíde bez fikcie, nosný príbeh je založený na skutočnej udalosti a v závere si môžeme prečítať konkrétne faktografické údaje o dvoch hlavných protagonistoch.
Anna Predmerská