V súčasnosti je veľkým trendom, že sa režisérmi stávajú aj tvorcovia, ktorí povodne študovali inú umeleckú profesiu. Robia to nielen herci či herečky, ale aj strihači a kameramani. Do tejto línie sa rozhodol zaradiť aj lotyšský režisér Renārs Vimba.
Vimba pôvodne študoval kameru na Lotyšskej kultúrnej akadémii v Rige a neskôr aj réžiu na Baltic Film School v estónskom Talline. Predtým, ako nakrútil svoj celovečerný debut Som tu!, pracoval na niekoľkých autorských filmoch ako napríklad Man patik kas rita bus (2008). V tejto snímke bol kameramanom, strihačom, producentom aj scenáristom. Jeho filmy Daddy Doll (2009) a Molls (2009) boli úspešné aj na domácich prehliadkach a festivaloch.
Celovečerný debut Renarsa Vimbu Som tu! Získal hlavnú cenu v sekcii Generaion 14plus na festivale v Berlíne. Hlavnou hrdinkou tohto filmu je odhodlané dievča, ktoré okolnosti privedú k predčasnej dospelosti. Na snímke je jasne cítiť, že jej tvorca je hlavne kameraman. Dôraz je totiž kladený na rozprávanie obrazom. Film je príbehom sedemnásťročnej Raji a jej dvanásťročného brata Robisa. Súrodenci žijú so starou mamou. Otec im umrel a matka odišla za prácou do Anglicka. Panovačná stará mama chce predať dom, proti vôli vnúčat, ktoré sa nevedia proti jej plánom brániť. Zlom nastáva, keď babka Oľga náhle umiera.
Raja a Robis sa boja života v detskom domove a tak babičku pochovajú v jablkovom sade a vydávajú sa hľadať svoju mamu. Dráma sa venuje stále aktuálnej a dôležitej téme a to dospievaniu. Výber je adekvátny, keďže je vysoký predpoklad, že pre divákov v kinosále bude ľahké sa do nej vcítiť a chápať ju. Režisér a scenárista dokazuje, že toto obdobie patri častokrát k tým najkomplikovanejším obdobím v živote človeka. Okrem toho je snímka aktuálnou aj pre stále prebiehajúcu utečeneckú krízu. Zameriava sa najmä na otázku tzv. ekonomických migrantov. Film však na tému nahliada z pomerne nezvyčajného uhla pohľadu: neskúma tých, ktorí odišli za novým životom, ale tých, ktorí po nich ostali doma, kde plánujú ostať aj naďalej.
Režisér stavia svoj príbeh aj na skvelých hereckých výkonoch a to najmä v prípade debutujúcej mladej herečky Eliny Vaskovej v úlohe Raje. Vasková dokáže vierohodne sprostredkovať desivý pocit opustenosti ako aj jej hnev lebo pocit zodpovednosti a tiež prvej zamilovanosti. Zrazu musí byť dospelou proti svojej vôli. Síce si túto úlohu sama nevybrala, ale musí k nej zaujať postoj. Nemá na výber.
Barbora Gvozdjáková