Aj výrobcovia lámp sú fotonici, ale nevedia o tom

Rozhovor

 

Na prednáške „Farba a svetlo” biofyzika a fotonika Dušana Chorváta z výskumného inštitútu Medzinárodné laserové centrum, ktorá sa uskutočnila v rámci sprievodného programu 18. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava (sekcia Lexikón: Farba) sa to miestami ponášalo na projekciu experimentálneho filmu či posluch Kraftwerk-u.

 

ruka

 

Dušan Chorvát na prednáške v Kine Lumière porozprával o teórii farieb, presahu bádania vo vedeckých laboratóriách do bežného života, o tom, čo dokáže laser aj aké sú vízie tzv. koncentrovanej energie.

 

 MS: O čom hovorí teória farieb a svetla?

 

DCH: Teórií farieb a svetla je viacero, podľa toho kto a na aký účel, farby a svetlá používa. Inžinier, ktorý dizajnuje verejné osvetlenie má svoje normy, iný prístup má fotograf, ktorý sa snaží uchovať svetlom vyvolaný zážitok, ďalšie koncepty používa grafik na presnú kalibráciu farieb pre tlač. Vedci pracujúci so svetlom, ktorého doménou je vo fyzike optika a dnes moderný inderdisciplnnárny smer fotonika, svetlo popisujú ako elektromagnetické vlnenie vlnových dĺžok v rozsahu 400-700 nanometrov. Toto vlnenie človek vníma ako rôzne farby a jeho spektrum môže pozorovať napríklad rozkladom bieleho svetla vo forme dúhy. Naše farebné vnímanie je v skutočnosti prejavom interakcie svetla s biomolekulami, ktoré je okrem videnia aj základom fotosyntézy a jeho znalosť umožňuje rozvíjať moderné technológie v rôznych oblastiach, napríklad vývoj organických LED obrazoviek, optickej mikroskopie a zobrazovania, biomedicínskej diagnostiky či terapie pomocou svetla. Každá táto oblasť využíva znalosti ktoré ľudia o svetle zhromaždili a moderná fyzika im umožňuje prenikať do podstaty týchto javov.

 

MS: Aký máte vzťah k audiovizuálnemu umeniu?

 

DCH: Okrem iného, som aj fotograf a venujem sa tiež časozbernému videu. Takže pozitívny (úsmev). Primárne sa však zaoberám popularizáciou vedy. Po tom, ako sme absolvovali desiatky prednášok, prišli sme na to, že vedu o fyzike a fotonike ťažko popularizovať rovnicami. Treba začať ukážkou toho, aká môže byť krásna. Akokoľvek zaujímavú prednášku skoncipujem, omnoho viac zafunguje napríklad s použitím hudby.

 

MS: Ambientná hudba hrá ako podmaz k vášmu výkladu, zároveň, ale zvukovú zložku dopĺňa aj laser, ktorý vytvára paralelné zvuky. Miestami to vyzerá tak avantgardne a pôsobí to evokatívne. Takýto model popularizačnej prednášky ste si vymysleli sám?

 

DCH: Model popularizačnej prednášky založený na experimente spojenom s voľnou improvizovanou tvorbou vnemov som vymyslel na základe mnohých prezentácií a performancií, ktoré som počas svojej kariéry vedca so sklonom k umeniu videl, alebo sám zrealizoval. Jej základom je prototyp mobilného interaktívneho audiovizuálneho laboratória pod názvom „OmniLight Laboratory”, ktorého vývoj podporil medzinárodný projekt pre popularizáciu fotoniky Photonics4all. Divák sa takto namiesto nudného výkladu dostáva do sveta fyziky a optiky prostredníctvom estetického zážitku, po ktorom často nasleduje otázka – „ako to funguje?”, a odtiaľ je to už len krok k skutočnému záujmu o vedu.

 

MS: Ako sú na tom slovenskí študenti, ktorí sa zaujímajú o fyziku?

 

DCH: V rámci aktivít projektu Photonics4all, ale aj ďalších projektov, ako napríklad budovanie Centra vedy Aurelium popularizujeme vedu z jednoduchého dôvodu. Potenciálnym študentom chceme ukázať, že kvalitná veda sa deje aj na Slovensku, neexistuje len v Amerike. Mnohí sa po stredoškolskom štúdiu totiž prirodzene vyberajú na vysokú do zahraničia. Na viacerých stredných školách a gymnáziách učia výborní fyzikári, študenti majú tým pádom o tento odbor aj väčší záujem. Takýchto študentov potrebujeme, a sami sa snažíme orientovať smerom, že robiť na Slovensku pekné veci staromódnym spôsobom nemá zmysel. Počas prednášok preto často narábame s audiovizuálnymi obsahmi. Postavili sme to na „Wow efekte”. Hra farieb a svetla je na prednáške kľúčová, od počiatku poslucháča ohúri, potom však zistí, že to nádherné je aj funkčné, a že to funkčné obsahuje nejakú vedu a filozofiu. Samozrejme, sú tam aj tie rovnice (úsmev). O svetle hovoríme pomocou svetla. Fotonika je totiž veda budúceho tisícročia.

 

MS: Čomu presne sa venuje fotonika?

 

DCH: Fotonika je veda o svetle a technológiách, ktoré svetlo používajú, to znamená, že sa rozprávame o LED-kách aj laseroch, ale aj telekomunikačných zariadeniach. Tak ako predtým elektronika narábala s elektrónmi, fotonika narába s fotónmi. Ľudia tomu výrazu vo všeobecnosti nerozumejú, avšak minulý rok bol UNESCO-m schválený ako Medzinárodný rok svetla a technológií založených na svetle. Zafokusovanie sa na fotoniku je tu preto, aby ľudia pochopili, že svetlo má význam v technológiách a aplikáciách, ktoré bežne používajú. Keď niekto povie „molekulárna biológia”, každý hneď vie, že ide o klonovanie génov a podobne. Fotonika nie je známa týmto spôsobom. Aj elektronici, výrobcovia lámp, nechápu seba ako fotonikov, pretože to nie je bežné. Fotonika patrí medzi sedem kľúčových technológií zaradených a definovaných Európskou úniou do tých, ktoré je nevyhnutné rovzíjať v treťom miléniu. To je veľmi silná správa pre výskumné programy – ale aj pre rozprávanie sa na úrovni napríklad mestských samospráv. Aby sme o tomto všetkom zvýšili povedomie, začali sme v roku 2015 organizovať Festival svetla v Bratislave, na ktorého ďaľšie ročníky srdečne pozývam všetkých čitateľov.

 

Ďakujem za rozhovor!

 

 

Matej Sotník

 

Vážení fanúšikovia filmu a filmového umenia, milí diváci, kolegovia, priatelia, verte nám, že sme tí poslední, ktorí sa tak chceli a museli rozhodnúť, ale zároveň musíme a chceme byť tí prví, ktorí vám toto rozhodnutie oznámia: Medzinárodný filmový festival Bratislava sa v roku 2019 neuskutoční.

Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu druhý celovečerný hraný film režisérky Wanuri Kahiu o zakázanej láske v Keni Rafiki (2018).

Ocenenia 20. ročníka MFF Bratislava 2018

„Keď máš to šťastie, že ťa živí to, čo máš rád, má to zároveň aj odvrátenú stránku – tú vec už vlastne nikdy nerobíš pre radosť, vždy je to práca“

 

Tomáš Hudák. Študoval filmovú vedu (kritiku) na VŠMU. Milovník filmu, hudby, literatúry a celkovo umenia. Aktuálne pôsobí ako freelancer – píše recenzie o filmoch a spoluorganizuje viacero slovenských filmových festivalov.

Šimon Šafránek. Režisér, spisovateľ, novinár, DJ – multižánrový umelec s citom pre hudbu a slovo. Freelancer píšuci pre Deník N, Hospodářské noviny, Reflex, Magnus a i. Zameriava sa primárne na oblasť filmu, hudobných videoklipov a celkovo kultúrne dianie. Na MFF Bratislava 2018 príde osobne predstaviť svoj celovečerný debut o  skateboardingu v Československu King Skate.

 

Po filmoch sme lepší, krajší, odvážnejší, romantickejší, slobodnejší“

  

Bibiana Ondrejková. Známa divadelná i dabingová herečka a moderátorka. Široká verejnosť ju pozná hlavne vďaka prepožičanému hlasu Phoebe Buffay z Priateľov. Vizuál si mnohí spájajú so slovenskými seriálmi Ochrancovia (2014), Vdova (2014), Kriminálka Staré Mesto (2010) či Panelák (2008).

„Herci vnášajú do filmu najviac emócií a dávajú mu dušu“

 

Daniel Rihák. Čerstvý absolvent štúdia katedry filmovej réžie VŠMU pod vedením prof. Martina Šulíka. Režisér (zatiaľ) študentských filmov a množstva reklamných spotov. Jeho absolventský film Výlet nedávno získal cenu za najlepšiu réžiu a cenu za najlepší zvuk na študentskom festivale Áčko.

 

„Všetky ženy majú v sebe silu veci zmeniť“

 

Ivana Hucíková patrí do generácie mladých filmáriek a filmárov. Študovala na VŠMU, ktorú ukončila v roku 2015 filmom Matky a dcéry. „Bratislavčanka“ z Oravy, striedavo žijúca a tvoriaca na Slovensku a v USA. Doposiaľ má na konte viaceré krátke dokumentárne filmy: Into My Life (2018), Connie&Corey (2017) a i. Aktuálne pracuje na vývoji niekoľkých filmových projektov, či už ako režisérka, producentka alebo strihačka.

Autorka textu: Kristína Országhová (umelkyňa)

 

„Marseille, neskorý február. Z istého uhla pohľadu som to pokašlal a uhly pohľadu sa rátajú. Uhly útoku. Môj príbeh je jednoduchý. Príbeh muža, ktorý opustil Francúzsko na príliš dlhý čas. Vojak, ktorý odišiel z armády ako seržant. Hlavný seržant Galoup. To som ja. Nespôsobilý pre život. Nespôsobilý pre civilný život.“

Slávnostné uvedenie filmu HOVORY S TGM sa uskutoční 1. 12. 2018 o 18 hod. v Kine Lumiére, v rámcii 20. ročníka MFF BRATISLAVA. Pozrite si rozhovor s hercom Martinom Hubom pre Kinorama.sk

„Kino je skvelé médium na zdieľanie spoločných európskych hodnôt“

 

Dominika Jarečná sa narodila v roku 1999 v Bratislave. Aktuálne študuje odbor Teória a dejiny umenia na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne (Česko). Bola členkou poroty Giornate degli Autori na MFF v Benátkach 2018 a je ambasádorkou ceny LUX na roky 2018-2019.